13. december 2018
Bognyhed - Jobansøgning & CV
Af Sten Svensson og Lone Ingemann, Fokus Forlag ApS


"Hvordan du skriver personligt og målrettet"

I denne bog finder du inspiration til, hvordan du præsenterer dig selv på en måde, så du bliver inviteret til samtale.

Bogens tema er, at du skal sætte dig i modtagerens sted og klart argumentere for, hvorfor du er den rette til jobbet. Du kan bl.a. læse om, hvordan du afkoder virksohedensbehov, hvad personalechefer lægger vægt på, og hvad der reelt står i stillingsannoncerne.

Du får samtidig inspiration til at finde netop de skjulte kompetencer
hos dig selv, som vil gøre forskellen.

Læs om de nyeste udviklinger inden for jobsøgning, om hvordan din kommende arbejdsgiver finder dig på nettet. Du får en guide om hvordan jobdatabaserne fungerer og praktiske tips til dit online-CV.

I bogen kan du læse om:


  • Hvordan du genneskuer en stillingsannonce
  • Hvordan du sparer tid, når du skal lægge dine data ind på jobdatabaserne
  • Hvordan du skriver en målrettet og personlig ansøgning
  • Hvordan du opbygger dit CV og finder dine skjulte kompetencer


Udsnit af bogen

”Dit ønskejob får du kun, hvis du kan sælge dig selv godt i din ansøgning og i dit CV.”

Denne påstand er tilsyneladende ledetråden i mange jobsøgningskurser, i mange coaching forløb og ikke mindst i de mange jobportaler på internettet. Netop den fængende ansøgning og det sælgende CV er et gennemgående tema.

Der er en anden måde at se det på. Du får dit ønskejob, hvis du kommunikerer målrettet. Det gør du, når du formulerer din ansøgning og dit CV på en måde, så læseren forstår, at netop du har de kvalifikationer, som man efterlyser.

Det skal ikke være en strid om ord, men der er en forskel på, om du lægger vægt på at sælge dig selv, eller om du koncentrere dig om at kommunikere tydeligt og klart. Én ting er, at en del mennesker mentalt ”står af” når de skal forbinde sig selv med ordet salg. For dem er ordet salg ensbetydende med useriøsitet og smartness. Det er jo ikke vaskepulver, som skal sælges, men ”det hele menneske” – nemlig mig, mine kompetencer og mine ønsker.

Fokus på, at du skal kommunikere målrettet, betyder, at du skal sætte dig i modtagerens sted, når du præsenterer dig selv. Du skal bruge de ord, som læseren forstår, når du skal beskrive dig selv i en ansøgning. Du skal sætte fokus på netop det indhold, som læseren vil lede efter for at kunne vurdere dine kvalifikationer. Netop diskussionen om det sælgende eller det kommunikerende er helt tydeligt det dilemma, som de fleste står overfor, når de skal i gang med kunsten at skrive den gode ansøgning. I dialogen med vores læsere på Jobm@gasinet er det også det emne, de fleste mails handler om.

Det må så samtidigt konstateres, at de mange CV’er og ansøgninger, vi har haft lejlighed til at kommentere, viser, at der er et behov for praktisk guide som i det mindste skaber en ramme for den, som søger job eller som måske har fået så mange afslag, at det vil være en god ide lige at revurdere, om standardansøgningerne bør underkastes et servicecheck.

Umiddelbart er denne bog bare en som alle de andre vejledninger i at sælge sig selv, så man kommer til samtale. Der er dog en væsentlig forskel: Det er vores påstand, at der ikke findes en entydig succesformel – der findes ikke den eviggyldige sandhed, og kun du selv kan vurdere, hvad det er for argumenter, du skal bruge, for at din henvendelse til virksomheden fører til en samtale. Og denne vurdering skal foretages for hver ny ansøgning!
Sandheden er, at der ikke findes nogen standardiserede måder, som virksomheder følger, når de gennemfører udvælgelse og ansættelse.

Der findes ikke en autoriseret uddannelse som ”rekruttør”, og der findes ikke en manual for, hvordan virksomheder skal ansætte medarbejdere.

Præcis derfor er der ikke nogen ensartede eller klare regler – alle virksomheder og ledere udvikler i mere eller mindre grad deres egne systemer. Når det er sagt, så erkender vi, at der ikke er nogen grund til, at du skal opfinde den dybe tallerken eller starte med Adam og Eva når du næste gang sætter dig foran din PC for at skrive den gode ansøgning. Derfor drister vi os til at videregive de erfaringer, som vi selv – eller læsere, kursister og kolleger inden for emnet – har høstet.

Denne bog er en selvstændig videreførelse af bogen ”Forbered dig til jobsamtalen”, hvor vi går i dybden med de meget forudsigelige spørgsmål og beskriver, hvordan du kan forberede dig på dem.

Hovedbudskabet i den bog er, at en personlig afklaring om, hvad du ønsker, og hvad du kan, er nøglen til den gode forberedelse, der gør, at du kan sælge dig selv. Dette er præcis det samme hovedbudskab, som gælder for denne bog.

Din ansøgning og dit CV er, når alt kommer til alt, kun toppen af et isbjerg – det afgørende er slet ikke, om din ansøgning fylder 1 eller 2 A4-sider eller om dit CV er sat pænt op. Det er dine grundliggende overvejelser, som er det vigtige. Det er disse overvejelser, vi vil sætte dig på sporet af i denne bog.

Vores ønske med denne bog er at give dig konkret inspiration til:


  • At finde vinklen til din ansøgning i virksomhedens stillingsannonce
  • At udvælge den del af din erfaring og kompetence, som skal fremgå af dit CV
  • At formulere en målrettet ansøgning
  • At formulere et generelt CV og et målrettet CV
Konkrete værktøjer
På forlagets hjemmeside – www.fokus.dk – finder du links til skabeloner til opstilling af dit CV, til opsætning af din ansøgning og til udarbejdelse af din personlige hjemmeside. Disse værktøjer har vi taget med i erkendelsen af, at mange går i stå, når de sidder foran det berømte ”blanke papir”. Brug værktøjerne som inspiration, så du hurtigere kan komme til sagens kerne – at skrive din ansøgning og udarbejde dit CV. I bogen her gennemgår vi nogle af de større jobdatabasers vejledninger i, hvordan man f.eks. tilmelder sig eller hvordan man udfylder en ”CVskabelon”. Internettet er – som bekendt – ikke statisk. Derfor vil vi på forlagets hjemmeside bringe opdaterede vejledninger, efter behov.